В умовах реформування вищої освіти в Україні в Інституті післядипломної освіти Одеського національного університету шість років тому було створено нову унікальну модель навчання під назвою “Школа-Коледж-Університет”. Ця модель навчання враховує існуючі протиріччя між класичною освітою та вимогами до підготовки сучасних спеціалістів шляхом поєднання кращих академічних традицій найстарішого вузу півдня України з планомірним впровадженням в навчальний процес сучасних освітніх технологій. Крім того враховано можливість виникнення протиріччя між стрімким розвитком наукових ідей та темпом їх засвоювання студентами. Педагогічний принцип наступності виступає як непорушна основа діяльності нашої моделі навчання. Співробітниками та провідними вченими університету було розроблено наскрізні навчальні плани, це дозволило виключити існуюче дублювання у навчальних програмах загальноосвітньої школи та вузу, які було затверджено Міністерством освіти і науки України. Завдяки цьому студенти навчально-наукового комплексу “Школа-коледж-університет” в процесі навчання мають можливість отримати дипломи трьох кваліфікаційних рівнів, наприклад студенти, які вступають на спеціальність комп’ютерні мережі та системи”, отримують диплом молодшого спеціаліста “прикладна математика” після 2-го курсу, диплом бакалавра за спеціальністю комп’ютерна інженерія після 4-го та диплом спеціаліста за спеціальністю “комп’ютерні мережі та системи.
У структурі підприємства 6 кафедр: соціальних теорій, клінічної психології, економіки і моделювання ринкових відносин, правових дисциплін, іноземних мов, мистецтвознавства, чотири комп’ютерних класи, лабораторія клінічної психології. Система навчання ґрунтується на вдалому поєднанні академічних традицій і гнучкої системи навчання, що дозволяє враховувати індивідуальні потреби студентів.
Це обумовлює кластерну структуру організації з єдиним керівним центром у місті Одесі. Унікальність моделі навчання полягає в тому, що це “виїзна модель” викладання: 20 професорів, 68 доцентів та провідні викладачі найстарішого вузу півдня України виїжджають за місцем проживання студентів [1] у відділення, розташовані у містах-супутниках м. Одеси – у м. Іллічівську, м. Южному, м. Теплодарі, м. Б.-Дністровському, а з 1 вересня 2002 року ще й м. Ізмаїлі. Ця модель навчання також дозволяє вирішити одну з найбільш актуальних проблем освіти в нашій державі - складності в отриманні освіти мешканцями сільської місцевості. Учні з навколишніх селищ приїжджають до районних центрів та слухають лекції викладачів університету. Завдяки цьому підвищується загальний культурно-освітній рівень сільської молоді. Навчання за місцем проживання студентів зменшує плинність кадрів у великі міста з сільської місцевості.
Для додаткової підтримки та стимуляції до вдосконалення знань студентів з відділень навчально-наукового комплексу “Школа-коледж-університет” розроблено перелік заходів. Серед них особлива увага надається новим методам сучасної освіти з використанням комп’ютерних та інформаційних технологій, таким як дистанційне навчання по каналам Інтернет.
З урахуванням специфіки нашого навчального закладу важливішим завданням дистанційного навчання (ДО) є комплексне інформаційне наповнення навчальних траєкторій різних спеціальностей, що викладаються в навчально-науковому комплексі (розробка електронних посібників, курсів навчання, доступних по мережі Інтернет, спілкування викладачів зі студентами відділень, дистанційне керівництво курсовими та дипломними роботами, засобів дистанційного контролю знань, та інше). Наявність таких інформаційних джерел частково вирішує, наприклад, таку актуальну проблему в відділеннях, як брак навчальної і наукової літератури та періодичних видань [2,3].
В умовах кластерної структури “Школа-коледж-університет”, керуючим центром якої є одеське відділення, на кафедрі комп’ютерних та інформаційних технологій вперше почали впроваджувати сучасні засоби дистанційної освіти. Так, викладачі кафедри, що працюють у відділеннях, крім безпосереднього спілкування, активно використовують Інтернет, як засіб додаткової можливості навчання та позааудиторного консультування студентів. Крім того, ними створюються електронні курси навчання (наприклад, “арифметичні основи обчислювальної техніки”) та електроні посібники, які розміщені поки що на власних web-сайтах викладачів за браком кафедрального навчального серверу. Студенти мають можливість ознайомлюватися з матеріалами курсу в мережі Інтернет в зручний для себе час, виконувати контрольні завдання та самостійні роботи, що розміщені в курсі.
Викладачі кафедри періодично проходять курси підвищення кваліфікації, наприклад, в цьому році одним з них був отриманий сертифікат розробника дистанційних курсів та електронних посібників на Літньої школі дистанційної освіти у м. Харкові [2].
Але специфікою освіти в нашому закладі на даному етапі є поєднання традиційної освіти з елементами дистанційної.
За останні роки роботи ми вже придбали власний досвід, який підтвердив ефективність такого підходу. Започаткували та почали втілювати в життя ці нові методики викладачі кафедри комп’ютерних та інформаційних технологій. Так, було розроблено власний курс дистанційного навчання “Арифметичні основи обчислювальної техніки” (http://VestikInc.narod.ru ), здійснено керівництво 27 курсовими роботами, проведено 6 дистанційних екзаменів, випущено чотири версії компакт-дисків для студентів спеціальності “комп’ютерні системи та мережі” з різноманітною інформацією з усіх дисциплін, які є в навчальній програмі підготовки спеціалістів за цієї спеціальності.
Цю ініціативу було схвалено викладачами інших кафедр навчально-наукового комплексу. Планується об’єднання зусиль та розробка єдиної стратегії втілення дистанційного навчання як елементу підготовки спеціалістів всіх спеціальностях навчально-наукового комплексу “Школа-коледж-університет”.
ЛІТЕРАТУРА
1.А.Н. Алешин, Н.В. Рымарь Компьютерные и информационные технологии в новой модели многоступенчатого образования – учебном комплексе Одесского Национального университета им. И.И. Мечникова «Школа-колледж-университет» // Матеріали III-ї Всеукраїнської конференції молодих науковців “Інформаційні технології в науці, освіті і техніці” (ІТОНТ-2002). – Черкаси. –2002. - С.283-286.
2.В.М. Кухаренко, О.В. Рибалко, Н.Г. Сиротенко Дистанційне навчання. Умови застосування. Дистанційний курс: Навчальний посібник. 3-є вид. // За ред. В.М. Кухаренка – Харків: НТУ «ХПІ», «Торсінг», 2002.- 320 с. Іл.. 41. Табл. 8.
3.В.М. Кухаренко, Н.Г. Сиротенко Дистанційне навчання у слайдах: Конспект лекцій. – Харків: НТУ «ХПІ», 2001.- 96 с.